Tulisan di bawah merupakan kertas kerja Dr Amran Muhammad di Seminar Dakwah Nasional anjuran MUAFAKAT pada 8-9 Oktober 2012.
Penulisan beliau ini amat bermanfaat untuk mengetahui senario serangan pasca-modenisme dan gerakan liberal. Beliau amat menekankan tentang aspek intelektual-epistemologikal bagi menghadapi golongan liberal ini. Namun begitu, ada beberapa isi yang telah disunting bagi meringkaskan pembacaan.
1.
Senario serangan Pasca-Modenisme
Serangan pemikiran
Pasca-Modenisme terhadap kefahaman dan penghayatan Islam datangnya dari tiga
penjuru. Pertama, serangan yang datang dari musuh-musuh Islam itu sendiri
terutamanya di kalangan Kristian dan Yahudi melalui pemikiran dan peradaban
Barat yang sentiasa mencari peluang merosak dan memusnahkan kefahaman dan
penghayatan Islam Ahlusunnah wal Jama’ah sejak dari dahulu kala lagi.
Kedua, serangan
yang datang melalui golongan sedia ada sekular-liberal di kalangan umat Islam
yang telah menukar corak serangan mereka dari pemikiran Modenisme dahulunya
kepada pemikiran Pasca-Modenisme hari ini yang mereka anggap lebih sesuai dan
berkesan untuk menukar pegangan umat Islam ketika ini.
Dan ketiga, yang agak
malang, serangan yang datang melalui batang-tubuh umat Islam yang terdiri dari
kelompok-kelompok aktivis dan gerakan (harakah) dakwah Islamiyyah yang telah
terpesona dan terpedaya dengan hujah-hujah Pasca-Modenisme secara sedar mahu
pun tidak sedar akibat dari kecetekan dan kekeliruan kefahaman mereka terhadap
Islam itu sendiri ataupun disebabkan kepentingan-kepentingan politik semasa
dalam kemelut mencari pengaruh dan kuasa demi survival politik mereka.
Serangan tiga penjuru pemikiran
Pasca-Modenisme terhadap kefahaman dan penghayatan Islam dihadapi pula oleh
golongan Ahlusunnah wal Jama’ah dalam dua bentuk. Bentuk pertama, serangan
pemikiran Pasca-Modenisme dari dimensi intelektual-epistemologikal menggunakan
senjata relativisme/kenisbian ilmu dan kebenaran, meliputi usaha-usaha
menghilangkan keyakinan umat Islam terhadap sifat thubut/tetap/berkekalan
ajaran-ajaran Islam. Malah mereka mempertikaikan keupayaan ajaran-ajaran
aqidah, shari’ah dan akhlak Islam untuk terus benar melangkaui zaman dan
lingkungan.
Bentuk kedua, serangan
Pasca-Modenisme dari dimensi praktikal-sosiologikal menggunakan senjata pluralisme/kesamarataan
cara-hidup dan amalan-budaya, meliputi pelbagai gerakan sosial yang mengangkat
tinggi fenomena-fenomena trans/lintas-aktiviti seperti faham agama transcendental,
aktiviti transgender dan transexual dan seumpamanya. Mereka
seolah-olah mengalami pencerahan baru dalam pelbagai aktiviti kehidupan dari
pegangan akidah sehinggalah ke amalan seksual.
Lihat sahajalah mutakhir ini
bagaimana sebahagian dari kelompok-kelompok aktivis dan gerakan dakwah
Islamiyyah yang begitu mesra bersahabat dan saling lengkap-melengkapi dengan
kelompok-kelompok aktivis dan gerakan sekular-liberal malah juga dengan
golongan yang sedia dikenali anti-Islam bukan sahaja dari sudut pemikiran malah
juga tindak-tanduk yang tidak mungkin dibayangkan 30 tahun yang lalu ketika
gerakan dakwah Islamiyyah berada dikemuncak keyakinan dan ketegasan mereka di
Tanahair.
Serangan pemikiran
Pasca-Modenisme jelas sekali telah berjaya merungkaikan pegangan epistemologi
wujudnya ilmu yang kekal benar dan juga kebenaran yang hakiki bagi
kelompok-kelompok aktivis dan gerakan dakwah Islamiyyah ini kepada kebenaran
ilmu berubah-ubah itu bergantung kepada keadaan dan konteks semasa. Disamping
itu serangan pemikiran Pasca-Modenisme juga berhasil menggalakkan sikap
”merestui” atau ”meredhai” amalan-amalan baru yang melampaui dari amalan-amalan
tradisi kehidupan manusia beragama di kalangan para aktivis dan gerakan dakwah
Islamiyyah itu sendiri.
Melihat kepada cara-berfikir
“baru” dan tindak-tanduk “aneh” aktivis dan gerakan dakwah Islamiyyah yang
telah sekian lama berkecimpung dalam harakah dan jamaah Islam di
Tanahair, mungkin tidak keterlaluan untuk disebut bahawa aktivis dan
gerakan dakwah Islamiyyah yang suatu ketika dahulu pernah diangkat sebagai
jurubicara umat atau elemen sedar dalam batang tubuh umat, tegas dan tuntas
mempertahankan akidah Islam, tidak sekali-kali berkompromi dalam hal-hal pokok
agama Islam, sangat peka dan sensitif terhadap sebarang perkara-perkara yang
menganggu-gugat martabat dan maruah Islam, kini menjadi begitu apologetik,
pembekal justifikasi malah menjadi “pak turut,” bahkan mempertahankan secara
terbuka idea-idea songsang mengenai Islam yang digembar-gemburkan oleh
pelopor-pelopor Pasca-Modenisme beragama di Malaysia.
Akibatnya aktivis dan gerakan
dakwah Islamiyyah menjadi merudum integriti dan kredibilitinya dikalangan umat
Islam di Tanahair. Malah menjadi lebih parah bila aktivis dan gerakan dakwah
Islamiyyah menjadi agen dan katalis mengelirukan kefahaman dan pegangan umat
Islam terhadap sifat asasiah dari ajaran-ajaran agama Islam. Ternyata serangan
pemikiran Pasca-Modenisme dari dimensi intelektual-epistemologikal telah
membankrupkan daya-fikir kritis dan kritikal sebahagian dari para aktivis dan
gerakan dakwah Islamiyyah manakala serangan pemikiran Pasca-Modenisme dari
dimensi praktikal-sosiologikal telah memusnahkan tata-cara kehidupan mulia yang
berasaskan tradisi beragama sejak turun-temurun.
2. Menghadapi Pasca-Modenisme
Oleh kerana asas-asas serangan
Modenisme telah menyerap masuk ke dalam pemikiran aktivis dan gerakan dakwah
Islamiyyah, maka kedatangan serangan Pasca-Modenisme dengan mudah akan
menghinggapi para aktivis dan gerakan dakwah Islamiyyah kerana Pasca-Modenisme
dalam beberapa keadaan memiliki ciri-ciri yang serupa dengan Modenisme iaitu
penolakkan terhadap autoriti dan tradisi dalam beragama.
Yang membezakan antara Modenisme
dan Pasca-Modenisme ialah Modenisme hanya beranggapan pemikiran rasional Barat
sebagai yang benar lagi mutlak sedangkan bagi Pasca-Modenisme tiada satupun
kebenaran yang benar dan mutlak kerana mereka berpegang kepada pluralisme/
kesamarataan iaitu semuanya boleh menjadi benar. Sekali lagi atas ternafinya
peluang bagi mereka untuk berdampingan dengan khazanah tradisi Ahlusunnah wal
Jama’ah, aktivis dan gerakan dakwah Islamiyyah gagal untuk menghadapi cabaran
dan serangan kenisbian/relativisme serta kesamarataan/pluralisme tajaan
Pasca-Modenisme seperti yang sedang dihadapi oleh umat ketika ini.
Dalam memposisikan semula peranan
Ahlusunnah wal Jama’ah dalam mendepani serangan Modenisme dan Pasca-Modenisme,
sikap dan apresiasi yang betul mestilah dimulakan di kalangan aktivis dan
gerakan dakwah Islamiyyah. Keinginan untuk menggali khazanah dan kekayaan
tradisi intelektual-epistemologikal Ahlusunnah wal Jama’ah akan memberi nilai
tambah dan kekuatan baru umat dalam berhadapan dengan cabaran serangan
Modenisme dan Pasca-Modenisme.
3. Strategi aktivis dan
gerakan dakwah
Keyakinan yang tidak
berbelah-bahagi terhadap keupayaan sumber-sumber intelektual-epistemologikal
Ahlusunnah wal Jama’ah untuk merungkaikan kekeliruan dan kekalutan yang
dikemukakan oleh pemikiran Pasca-Modenism/Modenisme merupakan pra-syarat awal
yang perlu ditanam dalam jiwa setiap di aktivis dan harakah dakwah Islamiyyah
sebelum langkah seterusnya dilakukan. Perasaan kesangsian, memperlekehkan,
rendah diri, berjiwa kecil terhadap kemampuan sumber-sumber
intelektual-epistemologikal Ahlusunnah wal Jama’ah untuk menyerang-balas
sekaligus menumpaskan pemikiran Pasca-Modenisme/Modenisme sekiranya ada tidak
akan membantu umat menghadapi penjajahan pemikiran – ghazwatul fikriy
yang sedang memusnahkan kehidupan beragama umat Islam di seluruh dunia.
Justeru inisiatif-inisiatif
seperti penterjemahan kitab-kitab muktabar Ahlusunnah wal Jama’ah,
program-program penghuraian dan pentafsirannya untuk pelbagai lapisan umat,
penerbitan bahan-bahan bacaan yang bersesuaian dan seumpamanya berkehendakkan
para aktivis dan gerakan dakwah Islamiyyah yang mengerahkan bahagian tertentu
dalam sistem dan organisasi mereka untuk menumpukan sepenuh masa ke arah
perlaksanaan inisiatif-inisiatif tersebut. Hanya dengan cara begini dari segi
jangkapanjangnya nanti terbinalah kekuatan pertahanan
intelektual-epistemologikal umat berasaskan kepada khazanah dan tradisi
Ahlusunnah wal Jama’ah yang berkeupayaan menghadapi apa bentuk pun serangan
pemikiran-pemikiran baru yang bakal muncul selepas Pasca-Modenisme/Modenisme
ini.
Golongan liberal dan secular ini
memperdayakan umat dengan cara halus dan mereka sentiasanya bimbang akan
penolakkan umat terhadap faham-faham asing ini lalu mereka menuduh umat sebagai
jumud, ketinggalan dan seumpamanya. Umat Islam sekular dan liberal ini tidak
akan mampu menyebarkan kekeliruan dan penyelewengan mereka sekirannya para
aktivis dan gerakan dakwah Islamiyyah bekerja-keras menerangkan kepada umat
bahaya dan bencana yang bakal menimpa akibat dari menerima faham
Pasca-Modenisme dan Modenisme.
Kedudukan Islam sebagai Agama
Negara yang sah dengan segala peruntukan dan keistimewaan yang disepakati
bersama sewaktu pembentukan sebuah negara di zaman moden seperti Malaysia
mestilah dipertahankan dan tidak boleh sama sekali diganggu-gugat.
No comments:
Post a Comment