Oleh: Muhammad Assiddiq Fauzan, Tahun 2, Kuliah Usuluddin, Universiti Al-Azhar (Kaherah)
Sumber: Laman Web ISMA Mesir
Artikel ini adalah hasil terjemahan daripada buku ‘Syiah: Perjuangan atau Kesesatan’ yang dikarang oleh Dr Raghib Sarjani. Tujuan saya menterjemah beberapa petikan daripada buku ini adalah untuk mendedahkan isu Syiah yang sedang menyerang negara kita. Kefahaman kepada sesuatu masalah adalah langkah pertama dalam merawatnya. Diharapkan usaha kerdil ini dapat membantu para pendakwah di luar sana dalam usaha membanteras fahaman Syiah yang sedang menular ditengah masyarakat.
Dr Raghib Sarjani adalah nama yang tidak
asing lagi dalam dunia dakwah. Beliau lahir pada tahun 1964 di Mesir.
Merupakan graduasi kuliah perubatan dari Cairo University pada 1988 dengan pangkat Mumtaz. Beliau tamat menghafal quran pada tahun 1991. Berjaya menyiapkan Masters di universiti yang sama dengan pangkat Mumtaz
pada tahun 1992. Kemudian berjaya mendapat Ph.D dengan pantauan
kerjasama antara Mesir dan Amerika ( Surgery of Urinary Track and Kidney
) pada tahun 1998.
Walaupun mempunyai Ph.D dalam bidang perubatan dan menjadi pensyarah di Cairo University
dalam bidang tersebut, beliau sangat minat mendalami ilmu sejarah dan
telah menghasilkan puluhan buku seperti Kisah Andalus, Kisah Tunis,
Kisah Tartar, Kisah Perang Salib, Kewajipan Umat Terhadap Palestin,
Antara Sejarah dan Realiti, Kisah Erdogan, dan lain-lain. Beliau
merupakan salah seorang tokoh dakwah Ikhwan Muslimin dan menghoskan
laman web sendiri di www.islamstory.com.
Dasar-dasar Syiah
Para Sejarawan berbeza pendapat tentang
asal-usul permulaan Syiah. Pendapat pertama dan yang paling terkenal
adalah kemunculan mereka bermula apabila berlaku khilaf antara Ali RA
dan Muawiyah RA ketika Perang Siffin. Jika mengikut pendapat ini, maka
pengikut Ali RA diiktibarkan sebagai Syiah dan pengikut Muawiyah RA
diiktibarkan sebagai Sunnah wal Jamaah. Tetapi, pada hakikatnya ia bukan
seperti itu.
Pendapat Ahli Sunnah mengatakan
kebenaran antara perselisihan antara dua sahabat mulia ini berada di
pihak Ali RA dan Ahli Sunnah berpendapat bahawa Muawiyah telah
berijtihad dalam hal ini tetapi ijtihad itu didapati tidak benar. Maka
kecenderungan Ahli Sunnah kepada pihak Ali RA sangat jelas.
Tambahan pula, yang dikatakan dengan
fahaman, prinsip, dan aqidah yang dilaung-laungkan oleh Syiah, semua itu
jauh dari fahaman, prinsip dan aqidah yang diimani oleh Ali RA. Maka
dengan itu jelas bahawa pendapat yang mengatakan Syiah bermula sebagai
pengikut Ali pada peristiwa ini adalah salah sama sekali.
Pendapat kedua pula mengatakan Syiah
muncul setelah kematian Husain bin Ali RA yang mana beliau telah keluar
dari pemerintahan Yazid bin Muawiyah. Dalam peristiwa ini, penduduk Iraq
memanggil Husain RA untuk menyertai mereka di Iraq dan menjanjikan
sokongan dan pertolongan kepada beliau. Tetapi pada saat akhir mereka
mengkhianati beliau dan akhirnya beliau dibunuh di Karbala.
Maka bangkitlah sekelompok Muslimin
menyeru agar pembunuhan ini dituntut bela. Tetapi di pihak satu lagi
menghukum kelompok ini kafir kerana telah keluar dari pemerintahan Bani
Umayyah. Maka berlakulah pergaduhan, dan terbunuhlah beberapa orang dari
kalangan penyokong Husain dan mereka digelar sebagai Syiah.
Ini dapat menjelaskan kepada kita
hubungan yang kuat antara Syiah dan Husain RA, malah lebih kuat daripada
Ali RA sendiri. Sepertimana yang dapat dilihat, mereka merayakan hari
kematian Husain tetapi tidak merayakan hari kematian Ali.
Kesan daripada peristiwa ini, wujud
kelompok yang menentang pemerintahan Umayyah dari segi politik sahaja,
sedangkan aqidah, dan mazhab fiqh tidak bertentangan dengan Ahli Sunnah.
Dan kita dapat perhatikan sendiri, mereka yang digelar sebagai pemimpin
awal Syiah adalah mereka yang bermazhab Sunni.
Setelah berlalunya masa dan keadaan menjadi stabil, muncul seorang tokoh bernama Ali Zainal Abidin bin Husain, iaitu anak kepada Husain RA. Beliau adalah seorang lelaki yang soleh, ulama yang zuhud, dan langsung tidak membawa ajaran aqidah atau fiqh yang bertentangan dengan para sahabat dan tabi’en.
Ali Zainal Abidin mempunyai dua orang anak lelaki yang soleh dan tinggi darjat wara’ dan taqwa. Mereka bernama Muhammad Baqir dan Zaid. Keduanya mempunyai pandangan yang bertepatan dengan Ahli Sunnah yakni dengan para sahabat dan tabi’en kecuali pandangan Zaid bin Ali Zainal Abidin yang mempunyai padangan yang berbeza. Beliau berpendapat bahawa Ali Abi Talib RA lebih layak menjadi khalifah berbanding Abu Bakar As-Siddiq RA.
Walaupun pendapat ini bertentangan
dengan ijma’ seluruh umat, dan bertentangan dengan hadith-hadith yang
menceritakan kelebihan-kelebihan Abu Bakar, Umar dan Uthman berbanding
Ali, namun ia bukanlah permasalahan aqidah. Dan beliau mengakui
keutamaan Abu Bakar, Umar dan Uthman, cuma berpendapat Ali RA lebih
layak. Malah beliau mengakui keharusan imamah mafdhul, iaitu mengiktiraf imamah(kepimpinan) Abu Bakar, Umar dan Uthman.
Hanya pada satu titik ini beliau
berselisih dengan pendapat Ahli Sunnah, tetapi pada semua titik yang
lain beliau sependapat dengan mazhab Ahli Sunnah.
Maka dengan itu, keluarlah Zaid dari
pemerintahan Umayyah, mengulangi sejarah datuknya, Hussain RA pada zaman
Hisyam bin Abdul Malik. Dan berakhirlah perkara ini dengan terbunuhnya
Zaid pada tahun 122 H. Lalu bangkitlah para pengikut beliau dan
mengasaskan mazhab di atas pendirian Zaid ini dan dikenali oleh sejarah
dengan nama Zaidiyyah bersempena dengan nama beliau.
Mazhab ini, walaupun dikira sebagai
Syiah, ia bertepatan dengan mazhab Ahli Sunnah dalam semua perkara,
kecuali dalam bab mengutamakan Ali RA berbanding tiga khalifah
sebelumnya. Pengikut mazhab ini banyak tersebar di Yaman, dan inilah
mazhab Syiah yang paling dekat dengan Ahli Sunnah dan hampir tidak
berpecah dengan Ahli Sunnah dalam kebanyakan perkara.
Satu peristiwa yang perlu disebut di
sini bahawa pada suatu hari terdapat segolongan dari pengikut Zaid bin
Ali Zainal Abidin ini yang pernah bertanya pada Zaid tentang pendapat
beliau terhadap Abu Bakar dan Umar. Zaid menyatakan bahawa beliau
menghormati mereka berdua. Tetapi golongan ini bukan sahaja tidak setuju
dengan beliau, malah menolak kepimpinan beliau dan keluar dari kumpulan
Zaid. Golongan ini dikenali oleh sejarah sebagai ‘golongan
Rafidah’(penolak), kerana mereka menolak imamah(kepimpinan) dua
khalifah yang awal dan menolak pendapat Zaid tentang mereka berdua.
Golongan Rafidah inilah yang menjadi pengasas ‘Syiah 12’ yang menjadi
mazhab Syiah yang terbesar sekarang.
Setelah Muhammad Baqir meninggal dunia
pada tahun 114 H (adiknya Zaid meninggal lapan tahun selepas itu),
beliau meninggalkan seorang anak lelaki yang alim dan wara’ bernama
Ja’far Sodiq. Beliau adalah seorang ulama yang terulung pada masa beliau
dan menguasai ilmu fiqh dengan sebenar-benar penguasaan, dan beliau
menyelusuri aqidah sahabat, tabi’en dan ulama muslimin yang lain.
Pada penghujung era pemerintahan
Khilafah Umayyah, wujud satu gerakan dari keluarga Abbas (yakni dari
keturunan pakcik Rasulullah yang bernama Abbas bin Abdul Mutalib) yang
mengajak manusia membuat revolusi terhadap kerajaan Umayyah. Maka
gerakan Abbasiah ini saling bekerjasama dengan pengikut Zaid bin Ali
Zainal Abidin.
Akhirnya pada tahun 132 H, tumbanglah
kerajaan Umayyah dan kerajaan Abbasiah dibentuk dengan Abu Abbas
As-Saffah sebagai pemimpinnya. Maka pengikut Zaid kecewa kerana tidak
dilantik menjadi pimpinan walaupun mereka merupakan cucu cicit kepada
Ali bin Abi Talib, anak saudara kepada Abbas bin Abdul Mutalib. Lalu
mereka merancang untuk mengadakan revolusi terhadap kerajaan Abbasiah
pula. Golongan ini dikenali sebagai Tolibiyyun (yang dinasabkan kepada
Ali bin Abi Talib) yakni bertentangan dengan Abbasiyyun (nasab kepada
Abbas bin Abu Mutalib)
Dan sehingga ketika ini, masih tiada
penyelewengan dari sudut aqidah mahupun fiqh, kecuali dalam isu Abu
Bakar dan Umar. Ini adalahkerana pecahan dari pengikut Zaid yang menolak
imamah(kepimpinan) mereka berdua, malah tidak malu untuk mengkritik secara terang-terangan.
Ja’far Sodiq meninggal pada tahun 148 H.
Beliau meninggalkan seorang anak bernama Musa Kazim, yang juga seorang
ulama, tetapi tidak mencapai tahap ayahnya, dan beliau meninggal pada
tahun 183 H. Beliau meninggalkan beberapa orang dan di antara mereka ada
yang bernama Ali bin Musa Ar-Redha.
Ja’far Sodiq meninggal pada tahun 148 H,
dan meninggalkan seorang anak bernama Musa Kazim, yang juga seorang
ulama’, tetapi tidak mencapai tahap ayahnya, dan beliau meninggal pada
tahun 183 H, dan meninggalkan anak-anak dan di antara mereka ada yang
bernama Ali Ar-Redha.
Gerakan penentangan Tolibiyyun terhadap
Abbasiyyun berlarutan dari Khalifah Abu Abbas As-Saffah hinggalah zaman
pemerintahan Khalifah Al-Makmun. Apabila Khalifah Al-Makmun menaiki
takhta, beliau bercita-cita untuk menyelesaikan masalah dengan
Tolibiyyun ini. Maka beliau mewasiatkan takhtanya kepada Ali bin Musa
Ar-Ridha. Maka berlakulah perdebatan yang panjang antara Abbasiyyun
yakni kaum kerabatnya, kerena mereka tidak setuju dengan keputusan
Al-Makmun tersebut.
Namun begitu, Ali Ar-Ridha meninggal
secara mengejut pada tahun 203 H, dan Tolibiyyun menuduh Khalifah
Al-Makmun yang merancang pembunuhan tersebut. Maka mereka pun
melancarkan revolusi seperti mana yang pernah mereka lancarkan terhadap
kerajaan Umayyah dahulu.
Berlalu masa, gerakan revolusi pun
menjadi tenang sedikit demi sedikit. Dan sehingga itu, masih belum juga
wujud fahaman mazhab agama yang bebas dari mazhab Sunni yang dipanggil
Syiah. Yang ada hanyalah gerakan politik yang cuba merampas kuasa dari
pemerintah dengan sebab yang pelbagai, bukannya atas dasar aqidah
seperti mana yang berlaku sekarang.
Apa yang menarik, ketika mana
pangilan-panggilan untuk memberontak terhadap kerajaan Abbasiah ini
berkumandang, akhirnya ia sampai ke negeri Parsi (Iran), dan ramai di
antara penduduknya telah lama memendam rasa sedih dan kecewa dengan
kejatuhan empayar Parsi yang hebat dahulu, yang telah menyertai empayar
Islam. Mereka menganggap bahawa keturunan mereka lebih mulia, darah
mereka lebih terhormat, dan memiliki sejarah yang lebih agung daripada
sejarah Islam.
Dengan itu wujudlah semangat ‘populisme’
yakni ketaatan mereka diberikan kepada bangsa mereka, bukan pada Islam.
Mereka juga mula menzahirkan kecintaan mereka kepada warisan temurun
Parsi, malah juga api yang mereka sembah dahulu.
Tetapi mereka masih tiada kekuatan untuk
membebaskan diri dari kerajaan Islam kerana mereka bersendirian. Seruan
golongan Tolibiyyun telah membuka peluang keemasan buat mereka.
Mereka mula menyusun untuk bergabung
dengan Tolibiyyun ini untuk menghancukan kerajaan Islam, sepertimana
yang telah dilakukan terhadap kerajaan mereka (Parsi) sebelum ini.
Mereka tidak berniat untuk keluar dari
agama Islam yang telah mereka anuti sejak sekian lama, tetapi mereka
hanya mahu mengasimilasikan Islam dengan beberapa ajaran kuno Parsi.
Mereka juga tidak berkehendak untuk menjadi pimpinan, tetapi ia akan
diberikan kepada Tolibiyyun kerana mereka adalah cucu cicit kepada Ali
bin Abi Talib yang mempunyai kedudukan yang istimewa di hati muslimin.
Begitulah bersatunya semangat golongan
populis Parsi dengan pemberontak Tolibiyyun yang akhirnya menghasilkan
satu gerakan baru yang bukan sahaja gerakan yang bebas dari segi
politik, malah agama.
Kembali kepada kisah Tolibiyyun, selepas
kewafatan Ali Ar-Redha yang dipilih sebagai ‘waliyul ahdi’ (pewaris
takhta) tadi, beliau meninggalkan seorang anak yang bernama Muhammad
Al-Jawwad yang memimpin gerakan pemberontak Tolibiyyun, dan Al-Jawwad
meninggal pada tahun 220 H. Kemudian disambung oleh anak Al-Jawwad yang
bernama Ali Al-Hadi yang meninggal pada tahun 254 H, kemudian anak Ali
Al-Hadi yang bernama Hasan atau pun lebih dikenali sebagai Hasan
Al-Askari yang meninggal pada tahun 260 H, dan beliau meninggalkan
seorang anak lelaki yang berumur 5 tahun yang bernama Muhammad.
Pada tahun-tahun yang sebelumnya,
gerakan antara pemberontak dan populis Parsi ini berjuang secara
berasingan, setelah dua puak ini bergabung, mereka menyerahkan
kepimpinan kepada setiap anak lelaki sulung daripada golongan
Tolibiyyun. Bermula dengan Ali bin Musa Ar-Redha dan berakhir dengan
Hasan Al-Askari.
Setelah kewafatan Hasan Al-Askari,
gerakan pemberontak ini berada dalam keadaan kebingungan kerana tidak
tahu kepada siapa kepimpinan harus diserahkan. Keadaan kucar-kacir ini
ditambah lagi dengan kematian anak kecil ini (Muhammad, anak kepada
Hasan Al-Askari). Situasi ini menyebabkan gerakan ini terpecah menjadi
kelompok-kelompok kecil yang berlainan dari segi prinsip, cara fikir,
malah syariat dan aqidah!
Antara fikrah yang paling terkenal, yang
dipopularkan oleh gerakan pemberontak ini adalah ‘Imam Dua Belas’, dan
fikrah ini wujud hingga sekarang di Iran, Iraq dan Lubnan. Malah
ia adalah mazhab Syiah yang terbesar pada zaman kini.
Kumpulan ini telah menambah beberapa
bid’ah ke dalam Islam, dan mereka mendakwa ia adalah sebahagian daripada
Islam, dan bid’ah ini akhirnya menjadi sebahagian dari aqidah mereka.
Antara bid’ah yang paling besar adalah
pengakuan terhadap “Imam Dua Belas”. Mereka mendakwa masalah umat tidak
akan selesai tanpa kepimpinan Imam Dua Belas ini dan menegaskan bahawa
Imam Dua Belas sahaja yang layak memimpin umat Islam. Tertib Imam Dua
Belas adalah seperti berikut:
1. Ali bin Abi Talib
2. Hasan bin Ali
3. Hussein bin Ali
4. Ali Zainal Abidin bin Hussein
5. Muhammad Baqir bin Zainal Abidin
6. Ja’far Sodiq bin Muhammad Baqir
7. Musa Kazim bin Ja’far Sodiq
8. Ali Al-Ridha bin Musa Kazim
9. Muhammad Al-Jawwad bin Ali Al-Ridha
10. Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawwad
11. Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi
12. Muhammad bin Hasan Al-Askari
Menjadi kepercayaan kumpulan ini bahawa
anak kecil Muhammad bin Hasan Al-Askari ini tidak mati, tetapi
bersemayam di bawah tanah di antara gunung-ganang, dan beliau hidup
hingga sekarang (lebih dari 1000 tahun hingga sekarang), dan beliau akan
kembali memerintah bumi sebagai Imam Mahdi. Mereka juga mendakwa
Rasulullah SAW pernah mengkhabarkan para sahabat tentang berita ini
namun mereka menyembunyikannya. Atas alasan itulah mereka mengkafirkan
kebanyakan sahabat, dan sebahagian mereka menghukum sahabat sebagai
fasik, bukan kafir.
Kemudian masuklah sistem pewarisan yang
dahulunya adalah sistem dalam Kerajaan Parsi ke dalam sistem
pemerintahan Syiah. Mereka mendakwa pemimpin umat Islam mestilah
dipilih daripada anak lelaki sulung dari keturunan Ali bin Abi Talib dan
seterusnya. Ini tidak pernah menjadi ajaran Islam. Malah, kerajaan
khilafah Islam Sunni dahulu seperti Ummayah, Abbasiah, Saljuk, Ayyubiah,
dan Uthmaniah tidak pernah mendakwa kepimpinan umat Islam dari
keturunan mereka adalah termasuk ajaran Islam walaupun mereka
mengamalkannya yakni sistem Monarki. (Sistem Monarki adalah ijtihad
sahaja untuk mengelakkan perebutan takhta dan perang saudara, ia bukan
ketetapan daripada Allah, tetapi Syiah mendakwa sedemikian)
Bid’ah yang seterusnya adalah berlebihan
dalam mengagungkan Imam Dua Belas. Mereka mendakwa Imam Dua Belas
adalah maksum dari kesalahan dan kata-kata mereka boleh dijadikan hukum
seperti mana Al-Quran dan Hadith. Malah, kebanyakan kaedah fiqh dan
syariah Syiah adalah berpaksikan kata-kata Imam Dua Belas sama ada yang
benar atau yang direka-reka.
Pemimpin Revolusi Iran, Khomeini pernah
menyebut dalam bukunya, ‘Kepimpinan Islam’: “Antara ajaran yang
terpenting dalam mazhab kita adalah kedudukan Imam Dua Belas
adalah lebih tinggi daripada Raja dan Nabi”
Mereka juga sangat memusuhi hampir
kesemua sahabat, kecuali sebilangan kecil yang tidak mencecah 13 orang.
Dan termasuk dalam permusuhan ini adalah golongan Ahli Bait
sendiri yakni pakcik Rasulullah, Abbas RA dan anaknya, Abdullah bin
Abbas RA. Mereka juga tidak menyembunyikan kecaman dan tuduhan kafir
untuk keduanya, kerana pertembungan Imam Dua Belas (Tolibiyyun) dengan
kerajaan Abbasiah.
Termasuk dalam bid’ah mereka juga adalah menganggap kebanyakan kawasan orang Islam sebagai negara kuffar,
yakni mereka menuduh penduduk Madinah, Mekah, Mesir dan Syam sebagai
kafir. Dan mereka mendakwa perkara ini ada disebut oleh Rasulullah
SAW sendiri dan menjadikan ia sebahagian daripada pegangan mereka. Semua
dakwaan ini ada dalam rujukan utama mereka seperti Kitab Al-Kafi, Bihar Al-Anwar, Tafsir Al-Qumi, Tafsir Al-Iyasyi wa Burhan dan lain-lain.
Oleh kerana itu, mereka menolak semua
ulama’ di kalangan Sunni, dan menolak semua kitab hadith-hadith sohih
seperti Sohih Bukhari, Sohih Muslim, Sunan Tarmizi dan Sunan An-Nasaie.
Mereka juga menolak keempat-empat ulama’
mazhab yakni Imam Hanafi, Imam Syafie, Imam Malik dan Imam Ibn Hanbal.
Juga menolak ramai sahabat dan tokoh Islam seperti Khalid Al-Walid, Saad
bin Abi Waqqas, Umar Abdul Aziz, Musa bin Nusair, Nuruddin Mahmud,
Solahudeen Al-Ayubi, Qutuz, Muhammad Al-Fateh, dan lain-lain.
Kesan daripada penolakan mereka terhadap
para ulama’ Sunni dan semua kitab tafsir dan hadith, mereka hanya
berpegang dengan kata-kata Imam Dua Belas sahaja, dan para perawinya
pula berada pada tahap sangat dhoif(lemah) dari segi rawi. Ini
menjadikan ajaran Syiah penuh dengan Bid’ah Munkar, sama ada dalam aspek
aqidah, ibadah, muamalat dan sebagainya.
Tetapi ini bukanlah hakikat bid’ah di
dalam Syiah Dua Belas secara keseluruhannya, kerana di sana terdapat
beribu-ribu lagi bid’ah yang mereka praktikkan seperti Taqiyyah,
penyelewengan Al-Quran, i’tikad yang buruk terhadap Allah SWT, bid’ah
pada amalan di makam-makam, bid’ah pada hari memperingati Saidina
Hussein RA, dan banyak lagi dan tulisan ini akan menjadi panjang andai
disebutkan satu per satu. Tetapi cukuplah di sini saya menulis tentang
dasar-dasar kepada bid’ah tersebut.
Apa yang saya sebutkan di sini hanyalah
sebahagian daripada peyelewengan yang berlakudalam Syiah Dua Belas. Di
sana terdapat banyak lagi kelompok-kelompok pecahan darinya, terutama
setelah kematian Muhammad bin Hussein Askari yang membawa kepada
perpecahan dan kucar-kacir di kalangan mereka.
Bermula dari peristiwa itu, muncullah
tulisan-tulisan dan kitab-kitab yang mengukuhkan lagi aqidah dan fahaman
Syiah mereka, dan tersebarlah manhaj ini ke seluruh negera Parsi(Iran)
dan negera-negera Islam yang lain, tetapi tanpa tertegaknya negara yang
mendokong fahaman Syiah ini secara rasmi. Namun begitu, pada akhir kurun
ketiga hijrah dan pada awal kurun keempat hijrah, berlakulah
perkembangan-perkembangan yang dahsyat sehingga membawa kepada
tertubuhnya pemerintahan Syiah di beberapa tempat.Dan ini membawa
implikasi yang menggerunkan untuk seluruh ummat Islam.
Setelah kematian Hasan Askari (Imam yang
ke-11), para pengikut Syiah ini telah terpecah-pecah, dan selain dari
pecahan Syiah Imam 12 yang paling terkenal itu, wujud satu pecahan Syiah
yang sangat bahaya yang dikenali sebagai Syiah Ismailiyyah.
Pecahan ini sangat sesat dan menolak
hampir semua ulama’ Muslimin. Ia bermula di atas rancangan jahat seorang
pemuda Yahudi yang bernama Maimun Qaddah yang bercita-cita untuk
menghancurkan Islam. Pemuda ini menzahirkan dirinya sebagai seorang
Muslim, malah amat rapat dengan Muhammad bin Ismail bin Ja’far Sodiq,
yakni cucu kepada Ja’far Sodiq. Bapa Muhammad ini bernama Ismail, abang
kepada Musa Kazim yakni imam ke-7 dalam silsilah Imam 12.
Maimun Qaddah sangat bencikan Islam dan
telah memikirkan satu rancangan jahat untuk menghancurkan ummat Islam,
walaupun setelah kematiannya. Dia telah menamakan anaknya Ibnu Muhammad
(bermaksud anak Muhammad, kerana ingin menasabkan kepada Muhammad bin
Ismail, cucu Ja’far Sodiq) dan telah mewasiatkan kepada anak cucunya
supaya menamakan anak-anak mengikut nama anak cucu Muhammad bin Ismail
juga.
Dengan cara ini, setelah berlalunya
masa, masyarakat akan mengenali keturunannya sebagai keturunan Ahli Bait
yakni anak cucu Muhammad bin Ismail. Bukan itu sahaja, mereka mendakwa
kepimpinan ummat Islam mesti di kalangan nasab Ismail bin Ja’far Sodiq,
dan bukannya Musa Kazim bin Ja’far Sodiq sepertimana yang dituntut
mazhab Imam Dua Belas.
Dan berlakulah sepertimana yang Maimun
rancangkan, dan wujudnya pecahan Ismailiyyah yang akhirnya mendokong
aqidah dan pemikiran yang sebahagiannya sangat bertentangan dengan
ajaran Islam. Mereka mendakwa Tuhan menyelesaikan masalah manusia
melalui imam yang memerintah, dengan itu mereka mempercayai imam mereka
sebagai Tuhan!
Mereke juga mempercayai penjelmaan
semula roh orang yang telah mati menjadi makhluk lain, terutama roh-roh
imam mereka. Lalu mereka percaya bahawa kesemua imam mereka akan kembali
ke bumi setelah kematian mereka.
Mereka juga secara terang-terangan
meng’qazaf’ (menuduh zina) para sahabat malah menyumpah-nyumpah
Rasulullah SAW sendiri. Tetapi mereka mengaku mereka daripada keturunan
baginda. Cita-cita mereka yang terbesar adalah menumbangkan kepimpinan
Muslim Sunni di tanah Islam.
Seruan golongan Ismailiyyah ini mula aktif di kalangan umat Islam yang jahil. Mereka membangkitkan semangat cintakan Ahlul Bait
dan meyakinkan orang Islam supaya mempercayai bahawa merekalah cucu
cicit kepada Rasulullah SAW. Golongan ini sangat rapat dengan
orang-orang Parsi yang nampak secara zahirnya Islam, tetapi secara
sembunyi menyembah api. Di antaranya adalah Hussein Al-Ahwazi. Dia
adalah mubaligh Ismailiyyah yang terkenal dan antara pengasasnya yang
besar, dan dia menjalankan dakyahnya di kota Basrah.
Di situ, beliau berkenalan dengan Hamdan
bin Al-Asy’as. Para ulama’ tarikh berselisih pandangan tentang
asal-usul Hamdan ini. Ada yang berkata dia adalah Majusi dari Parsi, ada
juga yang berkata dia seorang Yahudi dari Bahrain. Hamdan ini lebih
dikenali dengan gelarannya ‘Qarmat’. Maka setelah berlalunya masa,
pengikutnya digelar dengan gelaran Al-Qarmatiyy, yakni pecahan dari
Syiah Al-Ismailiyyah, dan lebih berbahaya.
Syiah Al-Qarmatiyy mendakwa harta dan
wanita adalah milik semua orang, dan mereka menghalalkan segala macam
maksiat seperti zina, rompakan dan mencuri.
***
Sehingga separuh kurun ke-2 Hijrah
hingga kurun ke-3, telah wujud tiga kumpulan Syiah yang besar yang
berbeza dari segi aqidah, hukum-hakam, dan lain-lain, namun setiap
daripada mereka mendakwa merekalah yang membawa kebenaran.
Mereka adalah Syiah 12, Syiah
Ismailiyyah dan Syiah Qaramitah. Pertentangan sentiasa wujud antara
sesama mereka dan antara ahli Sunnah.
Sehingga akhir kurun ke-3 Hijrah,
kumpulan-kumpulan Syiah hanya muncul sebagai kelompok-kelompok kecil di
dalam masyarakat Muslimin, dan tidak sampai ke tahap membina negara
sendiri. Namun pada awal kurun ke-4, beberapa perubahan yang akhirnya
mengubah peta ummat Islam.
Kumpulan Syiah yang paling cepat
mendapat negara sendiri adalah kumpulan Qaramit kerana wasilah mereka
yang ganas dan tidak berperikemanusiaan. Mereka telah menghantar seorang
muballigh mereka yang bernama Rustum bin Hussein ke Yaman dan dia telah
mengasaskan negara Syiah Qaramitah di sana. Kemudian ramai lagi
mubaligh dihantar untuk menyebarkan fikiran mereka sehingga sampai ke
negeri Maghribi (Morocco) tetapi mereka tidak berjaya untuk menembus
masuk ke dalam pemerintahan. Namun begitu, mereka berjaya mendapat
tempat baru yakni di Bahrain, dan mereka bertindak membunuh para jemaah
Haji di situ. (Bahrain yang dimaksudkan bukan Bahrain sekarang, tetapi
suatu tempat yang terletak di selatan semenanjung Arab yang dahulunya
dikenali sebagai Bahrain).
Peristiwa yang paling tidak dapat
dilupakan adalah pada Hari Tarwiyyah (8 Zulhijjah), tahun 317 H dimana
mereka telah membunuh para jemaah Haji di Masjidil Haram, dan mencuri
Hajar Al-Aswad setelah membuat huru-hara dan membawanya ke ibu negeri
mereka yang bernama Hajar di selatan semenanjung Arab. Dan Hajar Aswad
tersebut berada di situ selama 22 tahun, dan setelah itu, mereka
memulangkannya pada tahun 339 H.
***
Syiah Ismailiyyah pula mendapati
Maghribi sangat sesuai buat mereka kerana fikrah Rustum bin Hussein yang
memerintah Yaman telah tersebar di situ. (Fikrah Ismailiyyah dan
Qaramitah sama-sama mengajak kepada imamah dari nasab Ismailiyyah bin
Ja’far Sodiq).
Ada seorang dari cucu cicit Maimun
Qaddah yang bernama Ubaidullah bin Hussein bin Ahmad bin Abdullah bin
Maimun Qaddah, yang melihat peluang terbuka untuk mendirikan negara
Ismailiyyah. Maka dia dan pengikutnya mewar-warkan bahawa dialah yang
patut menjadi pemimpin kerana ‘atuknya’, yakni Ismail bin Ja’far sodiq
telah dinafikan imamahnya. Untuk menawan hati ummat Islam, mereka
menggelar empayar mereka dengan nama Fatimiyyah, sempena anak
Rasulullah, Fatimah binti Muhammad.
Maka dakyah mereka berkembang dengan
sangat cepat kerana faktor kejahilan masyarakat dan penggunaan sentimen
cinta umat Islam pada keluarga Rasulullah SAW, sehingga empayar mereka
berkembang ke seluruh Afrika Utara, dan bid’ah dan kesesatan mereka juga
tersebar seperti mengeji sahabat, penjelmaan Allah dalam bentuk
makhluk, penjelmaan semula ruh, dan sebagainya. Sehinggalah sampai ke
bumi Mesir, yakni setelah mereka menjajahnya pada tahun 359 H, yang
telah dipimpin oleh Jauhar As-Saqli Al-Ismaili pada zaman pemerintahan
Muazuddin Al-Ubaidi. Setelah itu Muazuddin pun memasuki Mesir dan
mengasaskan Kaherah, serta membina Masjid Al-Azhar, bertujuan untuk
menyebarkan lagi mazhab Syiah Al-Ismailiyyah. Mereka juga membunuh
ulama’-ulama’ Sunni dan membina banyak lagi masjid-masjid lain untuk
menyebar luaskan lagi mazhab mereka. Begitu juga di Hijaz dan di Syam.
Sehinggalah pada waktu itu, datanglah
Salahuddin Al-Ayubi menghalau mereka pada tahun 568 H, dan membebaskan
Mesir dari cengkaman Syiah.
Adapun kumpulan yang ketiga yakni mazhab
Syiah Dua Belas, walaupun mengamalkan banyak bid’ah, namun darurat yang
dibawa adalah lebih ringan daripada dua mazhab yang lain tadi. Mereka
masih beriman pada Allah, Rasul, dan Hari Kebangkitan, cuma mereka
menambah banyak bid’ah di dalam Islam.
Maka seruan-seruan mereka telah mendapat
sambutan beberapa kabilah besar di Iran dan Iraq, dan dari situ
merupakan titik tolak mereka untuk mengasaskan empayar sendiri.
Bani Samaan telah menyambut seruan
mereka dan telah di’tasyayyu’kan (diSyiahkan). Bani Samaan ini memegang
tampuk pemerintahan sebahagian besar Iran, dan telah mendirikan kerajaan
sendiri pada tahun 261 H hingga 389 H, tetapi mereka tidak menzahirkan
fahaman Syiah mereka sehinggalah pada awal kurun ke-4.
Seruan Syiah Dua Belas ini juga telah
disambut oleh Bani Hamdan yang menjadi pemerintah di Iraq dari tahun 317
H hingga 369 H, dan empayar ini terus berkembang hingga sampai ke
bandar Aleppo di Syria.
Adapun yang lebih bahaya daripada itu,
adalah apabila Bani Buwaih menyambut seruan Syiah. Bani ini adalah
daripada keturunan Parsi dan mereka telah mengasaskan negara mereka di
atas tanah Iran dan terus berkembang sehinggalah mereka mampu menjajah
kerajaan Abbasiah sendiri pada tahun 334 H!
Namun mereka mengekalkan posisi khilafah
di tempatnya kerana bimbang Muslimin Sunni melancarkan revolusi ke atas
mereka. Penjajahan ini berterusan sehingga 100 tahun lamanya yakni dari
tahun 334 H hingga 447 H, sehinggalah kerajaan Saljuk yang berfahaman
Sunni muncul dan menyelamatkan Iraq daripada penjajahan mereka. (Iraq
yakni di Baghdad merupakan pusat pemerintahan kerajaan Abbasiah pada
waktu itu)
Pada masa penjajahan mereka ke atas
Iraq, mereka telah bertindak zalim terhadap ulama’ Sunnah dan
khalifah-khalifahnya, malah telah menulis cacian ke atas sahabat di
pintu-pintu masjid, dan telah mengutuk Abu Bakar secara terang-terangan
dalam khutbah mereka, dan tempoh tersebut merupakan antara noktah hitam
dalam sejarah umat Islam.
Kita dapat perhatikan bahawa sebenarnya
kurun ke-4 Hijrah adalah milik Syiah seluruhnya! Empayar Bani Buwaih
menguasai sebahagian Iran dan seluruh Iraq, manakala Empayar Bani Samaan
pula menguasai timur Iran, sebahagian Afghanistan dan bahagian timur
tanah Islam. Empayar Hamdan menakluk Mosul (nama sebuah Bandar di Iraq)
dan Aleppo (nama sebuah Bandar di Syria).
Syiah Qaramitah pula menguasai timur
Jazirah Arab, dan kadang-kadang berjaya menakluk Hijaz, hatta Damsyik
sekalipun. Manakala Syiah Fatimiyyah (Ismailiyyah) pula berjaya menakluk
semua Negara Islam di Afrika, sehingga mencapai ke Palestin, Syria dan
Lubnan.
Pada hujung kurun ke-4 Hijrah, Syiah
Qaramitah berjaya ditumbangkan dan pada tengah kurun ke-5 Hijrah pula,
Syiah Bani Buwaih juga tumbang yakni pada tahun 447 H, tetapi Syiah
Ismailiyyah kekal bertahan dan akhirnya tumbang juga pada tengah kurun
ke-6 yakni pada tahun 567 H. Maka akhirnya muslim Sunni kembali
memerintah tetapi dakyah Syiah Dua Belas tetap wujud di Iran dan
sebahagian Iraq, namun seruan itu wujud tanpa pemerintahan.
Keadaan ini berterusan sehinggalah pada
awal kurun ke-10 yakni pada tahun 907 H, muncul empayar Safawiyah yang
berfahaman Syiah Dua Belas yang diasaskan oleh Ismail As-Safawi.
(Dinamakan As-Safawiyyah kerana dinasabkan kepada datuk besar mereka
bernama Sofiyuddin Al-Ardabili, meninggal tahun 729 H, yang berbangsa
Parsi). Maka empayar ini terus berkembang dan mengambil Tabriz sebagai
ibu kota mereka. Sehingga wujud ketegangan antara mereka dan empayar
Uthmaniyyah berfahaman Sunni di perbatasan sempadan.
Lalu mereka berpakat dengan Portugal dan
menyerang Uthmaniyyah, dan berjaya menawan Iraq. Setelah itu, Sultan
Salim I dari Uthmaniyyah berdepan dengan mereka dalam satu peristiwa
yang masyhur di Jaldiran pada tahun 920 H, dan Sultan Salim berjaya
mendapat kemenangan yang besar dan menghalau mereka keluar dari Iraq.
Berlalu masa, dan pertentangan sentiasa
berlaku antara Uthmaniyyah dan Safawiyyah, dan kebanyakan perkelahian
berlaku di Iraq. Situasi ini berterusan sehingga 200 tahun yakni pada
tempoh Safawiyyah memerintah Iran dari tahun 907 H, hingga tahun 1148 H,
(tahun kejatuhan mereka bersamaan 1735 tahun Masihi). Setelah itu,
negara Iran berpecah kepada beberapa wilayah yang direbut-rebut antara
Uthmaniyah, Russia dan Afghanistan. Sultan Safawiyyah yang terakhir
adalah Sultan Abbas III.
Pada zaman kejatuhan Uthmaniyyah, di
mana tanah-tanahnya dijajah oleh kuasa Eropah dan Russia, ia juga
membawa kepada lemahnya penguasaan di Barat Iran. Ia pernah dijajah oleh
Inggeris, Perancis dan Russia.
Pada tahun 119 H/1779 M, Agha Muhammad
Qajar yang berbangsa Parsi telah memerintah Iran. Walaupun dia bermazhab
Syiah, tetapi dia lebih banyak terpengaruh dengan fahaman Sekularisme,
dan dia tidak mengajak manusia untuk sertai Syiah mahupun memerintah
dengan undang-undang Syiah. Maka pemerintahan Iran pun silih berganti
antara anak-anaknya, kadang-kadang wilayah jajahannya menjadi luas,
kadang-kadang menjadi sempit, dan mereka menggelar diri mereka sebagai
Syah (yakni panggilan untuk raja bagi bangsa Parsi).
Sehingga pada tahun 1343 H/1925 M, Redha
Bahlawi telah menggulingkan keluarga Agha Muhammad Qajar dari
pemerintahan dan mengambil tampuk kuasa, serta menggelar dirinya pula
Syah. Kejayaan Redha Bahlawi ini disebabkan mereka telah mendapat
bantuan dari Inggeris, namun setelah menjadi Syah, didapati dia tidak
sebulu dengan Inggeris lalu ditukar dengan anaknya, Muhammad Redha
Bahlawi pada tahun 1941 M. Anaknya ini memerintah Iran secara sekular
sehinggalah pada tahun 1979 M/ 1399 H, berlaku Revolusi Iran yang
dipimpin oleh Khomeini yang berfahaman Syiah Dua Belas untuk menegakkan
sebuah kerajaan yang mengamalkan ajaran Syiah.
Inilah sejarah Syiah dari mula ia muncul
sehingga sekarang, dan kami dapati terdapat banyak berlaku perselisihan
dan revolusi antara Syiah dan Ahli Sunnah. Dan kami juga mendapati
tidak pernah berlaku pertentangan antara Syiah dan musuh-musuh Islam
yang lain seperti Tentera Salib, Russia, Inggeris, Perancis, Portugal,
malah daripada tentera Tartar sekalipun. Namun apa yang dapat dilihat
adalah kerjasama antara mereka yang berulang untuk menjatuhkan Sunni.
Perlu ditekankan di sini adalah kita
tidak memandang seseorang itu kerana ayahnya dulu atau datuknya yang
telah membuat silap, tetapi ia adalah pandangan kepada fikrah, manhaj
dan pemikiran. Yakni mereka tetap berpegang teguh dengan fikrah yang
diwarisi turun-temurun dan di sinilah masalah itu berlaku. Sehingga mana
mereka mengeji Abu Bakar, Umar dan sahabat serta sahabiah yang lain,
sehingga mana mereka mereka menganggap imamah hanya untuk keturunan
tertentu, sehingga itulah kita akan menolak untuk bersangka baik malah
kita berkata, “Sesungguhnya cucu-cucu terus berjalan di atas jalan nenek
moyang mereka.”
http://www.ismaweb.net/v4/2012/05/syiah-hakikat-sejarah-siri-1/
http://www.ismaweb.net/v4/2012/05/syiah-hakikat-sejarah-siri-2/
http://www.ismaweb.net/v4/2012/06/syiah-hakikat-sejarah-siri-3/
http://www.ismaweb.net/v4/2012/07/syiah-hakikat-sejarah-siri-4/
No comments:
Post a Comment