1. NASER DISA:
ANCAMAN-ANCAMAN TERHADAP KEDAULATAN ISLAM SEBAGAI AGAMA NEGARA, Seminar Mendaulatkan Islam Agama Negara
(SEMAIAN), MUAFAKAT, 5 Januari 2013.
Gerakan liberalisme ini
memperjuangkan demokrasi, fahaman persamaan semua agama, fahaman persamaan hak
antara lelaki dengan wanita serta mempromosikan kebebasan.
Golongan ini mentafsirkan hukum
agama mengikut rasional akal dan realiti semasa. Mereka yang berpegang teguh
pada agama dikatakan golongan fundamentalis yang kolot dan jumud kerana tidak
mengikut peredaran masa.
Liberalisme merupakan lanjutan
dan edisi baharu bagi fahaman sekularisme barat moden. Sejarah telah mencatat
bahawa melalui kolonialisme, fahaman sekularisme tajaan barat moden telah
berjaya mensekularkan seluruh dunia, termasuklah negara-negara Islam
Apa yang dikesalkan ialah
golongan yang berpemikiran Liberal ini cukup berpengaruh dan sedang memperluas
pengaruh mereka dalam kalangan generasi muda yang berminat terhadap agama. Dominasi golongan yang berpemikiran Liberal
ini mempunyai agenda besar (grand design) untuk menghakis pengaruh agama dalam
aspek kenegaraan dan kehidupan bermasyarakat.
Ternyata pemikiran Liberal ini
bukan sahaja didukung oleh kelompok-kelompok kecil yang berselindung di sebalik
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) malah ia telah berjaya mendirikan asas yang
teguh sebagai aliran politik, sama ada dalam parti pemerintah mahu pun juga
pembangkang.
2. MUHAMMAD ’UTHMAN EL-MUHAMMADY,
GERAKAN ALIRAN PEMIKIRAN BARU DAN CABARANNYA KEPADA UMAT ISLAM, Seminar Isu-Isu
Semasa Tamadun Umat , MUAFAKAT, 7 Februari 2009.
Islam Liberal
yang sedang mengancam keberadaan agama Islam beraliran arus perdana di Malaysia
dan di Dunia Melayu. Ia boleh dilihat
dalam himpunan tulisan-tulisan seperti ’Islam Liberal dan Fundamental Sebuah
Pertarungan Wacana’, yang di dalamnya ada karangan-karangan oleh Abdurrahman
Wahid, Mustafa Bisri, Haidar Baqir, Ulul Abshar Abdalla, Goenawan Mohamad, dan
Benny Susetyo.
Nampaknya
’Islam Liberal’ yang ada di Dunia Melayu ini benar-benar terpengaruh dengan
nuansa ’Islam Liberal’ yang ditaja oleh tokoh-tokoh seperti Leonard Binder dan
Charles Kurzman.
3. KHALIF MUAMMAR A. HARRIS & ADIBAH MUHTAR ABDUL AZIZ, AKAR PEMIKIRAN
ISLAM LIBERAL, International Seminar On Islamic Thoughts
Proceedings, 7-9 December 2004
Golongan yang
memperkenalkan diri dengan nama Islam Liberal telah menggemparkan dunia Islam
dengan isu-isu yang kontroversial dan ide-ide yang berani. sebenarnya gerakan
ini mempunyai jaringan yang luas bukan sahaja di dunia Islam bahkan juga hampir
di serata dunia: Mesir, India, Pakistan, Bangladesh, Amerika, Perancis, Malaysia,
Turki, Jordan, Sudan, Syria, Moroko, Tunisia, Lebanon, Algeria, Nigeria dan
lain-lain.
Pada
dasarnya, Islam Liberal merupakan ‘produk’ baru untuk menjelmakan kembali modenisme
di Abad ke-21. Modenisme Islam telah lama muncul di kalangan intelektual Muslim
dan menjadi satu tren pemikiran yang berpengaruh dalam dunia Islam sejak Abad ke-19M.
Gerakan modenisme
telah mengalami banyak perubahan setelah kemunculan Fazlur Rahman (1919-
1988) yang
telah merangka framework pemikiran neomodenisme pada awal 80an. Usaha beliau
walaubagaimanapun telah ‘dimanfaatkan’ oleh orang-orang yang berkepentingan,untuk
menjustifikasikan lahirnya pemikiran yang lebih radikal, liberal dan berani.
Golongan ini kemudian diberi nama Islam Liberal.
Golongan
modenis mengambil kesimpulan bahawa Umat Islam perlu bersikap terbuka terhadap
tamadun Barat untuk menguasai sains Barat dan seterusnya mengikuti rentak
kemajuan. Sikap keterbukaan ini didasari oleh pendirian bahawa ilmu itubersifat
bebas nilai atau neutral tidak diwarnai oleh ideologi pembawanya dan terserah sepenuhnya
kepada pengguna sains tersebut untuk dapat digunakan sesuai kehendaknya.
Penolakan autoriti agama
Liberalisme
dan modernisme Islam menolak autoriti agama. Metodologi yang digunakan adalah
relativisme, iaitu dengan mengatakan bahwa kebenaran itu relatif tidak boleh
didakwa oleh mana-mana pihak.
Penolakan autoriti
agama ini penting agar kebebasan berpendapat/ ijtihad dapat dilakukan dan hanya
dengan inilah liberalisasi Islam akan berhasil. Atas dasar kebebasan
berpendapat dan berijtihad inilah maka Islam Liberal banyak merujuk kepada karya-karya
orientalis-kristian kerana melihat mereka adalah autoriti yang cukup kritis dan
telah dapat mengemukakan pendekatan yang lebih rasional dan berlainan.
Penolakan
terhadap otoriti agama memberi ruang yang luas kepada golongan Islam Liberal
untuk berijtihad dengan bebas. Kurzman menggunakan istilah yang berlainan agar tampak
sophisticated iaitu “freedom of thought” dan “freedom of religious
interpretation”. Bertolak dari premis inilah golongan ini melihat perlunya umat
Islam mempertimbangkan hermeneutika al-Qur’an di samping tafsir al-Qur’an yang dianggap
tidak sesuai lagi pada zaman modern ini.
Pluralisme Agama
Alwi Shihab
yang telah menulis buku yang bertajuk: Islam Inklusif: Menuju Sikap Terbuka
dalam Beragama. Alwi mengatakan bahawa pluralisme agama adalah tuntutan penting
untuk mencapai kerukunan hidup beragama. Atas dasar ini seorang pluralis berusaha
untuk tidak bersikap eksklusif dan tidak mengklaim kebenaran hanya terletak
pada agama yang dianutnya.
Kekeliruan
timbul akibat daripada pemikiran bahawa kebenaran tidak bersifat mutlak, kebenaran
tidak boleh dimiliki oleh mana-mana pihak lalu menafikan hak orang lain. Pemikiran
relativisme ini yang menjadi dasar falsafah pluralisme beragama.
Penolakan terhadap Shari'at Islam
Penolakan
hukum Islam sebenarnya berakar daripada keengganan meletakkan agama sebagai
dasar kehidupan masyarakat. Oleh kerana itu penolakan syari'at Islam sebenarnya
merupakan kesinambungan daripada pemikiran sekularisme.
Mereka
menyimpulkan bahwa syari’ah adalah produk ulama dan pemerintah yang tentunya
bernuansa politik dan kekuasaan. Di sini sangat jelas kekeliruan mereka karena
tidak membezakan Syari’ah dengan Fiqh, di antara thawabit dan mutaghayyirat, di
antara perkara-perkara yang disepakati atau qat’iyyat dan perkara-perkara ijtihadi.
Tanpa melihat perkara-perkara seperti ini maka tentunya kekeliruan tersebut
timbul.
Kesimpulan
Adalah tidak
benar jika dikatakan bahawa Islam Liberal tidak mempunyai metodologi dalam
pemikirannya. Ideolog-ideolog Islam Liberal menggunakan metodologi yang telah
tersedia dan disadur daripada pemikiran Barat. Sebuah framework pemikiran
adalah hasil paradigma yang dibentuk oleh pemikir-pemikir yang berpengaruh.
No comments:
Post a Comment