a. Ancaman fahaman syiah
Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa yang telah diadakan pada 24 dan 25 September 1984 mengenai
aliran Syiah menetapkan seperti berikut : Jawatankuasa telah mengambil
keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golongan Al – Zaidiyah dan Jaafariah
sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.”
Namun
begitu Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 5 May 1996 telah memansuhkan keputusan tersebut. Muzakarah juga menetapkan bahawa
umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan
pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak. Penerbitan , penyiaran dan penyebaran apa-
apa buku, risalah , filem , video dan lain – lain berhubung dengan ajaran Islam
yang bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah diharamkan.
Fatwa
Tentang Fahaman Syiah Selangor yang telah diwartakan pada 24 September 1998
juga memutuskan bahawa Fahaman dan Ajaran Syiah adalah bercanggah dan
menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah. Fahaman dan ajaran ini
perlu disekat keseluruhannya.
Namun
begitu, pihak Syiah Malaysia masih lagi
menyebarkan ajaran Syiah di Malaysia dan semakin berani menuntut hak
mereka. Jika hal ini dibiarkan, ia akan mengancam akidah umat, perpaduan ummah,
keutuhan agama dan keamanan Negara.
b. Ancaman
liberalism-pluralisme
Hari
ini kita bukan sahaja berhadapan dengan golongan kafir yang membawa agenda
liberalisme, tetapi juga orang-orang Islam yang membawa fikrah liberal yang
jauh lebih susah untuk ditentang. Golongan
Islam liberal cuba untuk mempraktikan Islam tanpa terikat dengan mana-mana
pandangan, menyebabkan ia tersimpang jauh dari ajaran Islam yang sebenar.
Sekarang
ini semakin giat usaha untuk mencairkan istilah ‘keadilan’ yang mana mereka
meletakkan asas keadilan bahawa orang bukan Islam dapat sama seperti apa orang
Islam dapat, sedangkan ini adalah bertentangan dengan mafhum kerajaan atau
pemerintahan Islam. Penggunaan perkataan Allah dalam kitab Bible terjemahan
Bahasa Melayu disokong dan dihujah secara syarak dan aqal tanpa melihat kepada
kepentingannya di Malaysia dan kesannya kepada bangsa Melayu khasnya.
Salah
satu punca mengapa kita mudah terkeliru antara Islam sebenar dengan Islam
liberal adalah kerana golongan Islam Liberal tetap menggunakan dalil Al-Quran
dan Hadis tetapi ditafsirkan mengikut akal mereka semata-mata.
Islam
Liberal tersebar dengan meluasnya di Indonesia dan telah menyebabkan kecelaruan
di dalam masyarakat Islam di sana. Amalan perkahwinan campur (berlainan agama),
perkahwinan sejenis dan pluralisme agama adalah antara contoh bagaimana fahaman
Islam liberal telah memporak-perandakan masyarakat Islam.
c. Ancaman krisitianisasi dan isu murtad
Agenda
kristianisasi adalah satu usaha yang sudah berjalan begitu lama dan sememangnya
projek itu bertujuan untuk mengkristiankan orang Islam. Amat malang kerana
sebahagian orang Islam menganggap bahawa usaha-usaha untuk mengkristiankan
orang Islam hanyalah satu cerita yang sengaja direka-reka.
Pendakwah
bebas, Ustaz Muhamad Abdullah Al-Amin telah menjumpai helaian kertas berkenaan
agenda kritianisasi ketika berada di Palestin . Antara tulisannya ;
Decree For Malaysia, “We decree and declare
that Malaysia will be a “Rainbow Nation” in seding missonaries to bring the
gospel to the surrounding nations as well as be the gateway to open its doors
to outside missionaries to preach the gospel here..
Isu
terjemahan Bible ke dalam Bahasa Melayu dan permintaan oleh penganut agama
Kristian agar membenarkan penggunaan kalimah Allah dalam Bible terbitan Bahasa
Melayu adalah antara agenda mereka. Duta Vatican City ke negara ini juga menyokong penggunaan kalimah ALLAH di kalangan
penganut Kristian. Penggunaan kalimah Allah bagi orang Kristian di negara ini
akan membuka ruang untuk perjuangan pluralisme dan kristianisasi.
Terdapat
dua tujuan utama gerakan Kristianisasi. Pertama, memasukkan orang Islam ke
dalam agama Kristian. Kedua, menjauhkan orang Islam daripada agama Islam. Samuel
Zwemer semasa Persidangan Kristian di Quds pada tahun 1935 M berkata:
“…..
tugas mubaligh Kristian di negara-negara lslam yang telah ditaja oleh
negara-negara Kristian bukanlah berusaha untuk mengkristiankan umat lslam,
kerana mereka sedar orang Islam memegang pendirian bahawa agama Islam merupakan
suatu petunjuk dan penghormatan bagi mereka. Tetapi tugas kalian yang
terpenting ialah memurtadkan orang lslam keluar dari agama mereka agar menjadi
orang yang sama sekali tidak mempunyai hubungan dengan Allah kemudian tidak
mempunyai hubungan dengan moral yang telah menjadi landasan hidup seluruh
bangsa.”
Dengan
ini, matlamat utama Kristianisasi tidak semestinya untuk memasukkan orang Islam
ke dalam agama Kristian tetapi cukup dengan mengeluarkan orang Islam daripada
agamanya.
Kajian
bagi tahun 1994 hingga mei 1997 menunjukkan sebanyak 519 permohonan bertukar
nama atas alasan ingin keluar dari Islam atau murtad. Walau bagaimanapun 48%
sahaja yang diluluskan oleh JPN manakala 52% lagi telah ditolak atau ditarik
balik oleh pemohon.
Pada
hari ini, gerakan Kristianisasi berselindung di sebalik alasan kebebasan
beragama. Sebenarnya tindakan mereka terang-terangan telah melanggar peruntukan
perlembagaan di dalam Perkara 11 (4) yang tidak membenarkan sebarang aktiviti
mengajak orang Islam keluar daripada agama itu.
Pihak
Biro Dakwah dan Syukbah ISMA DHL sedia bekerjasama untuk menyediakan penceramah
mengenai ancaman di atas di masjid, surau atau mana-mana tempat yang
bersesuaian.
No comments:
Post a Comment